ChristenUnie-SGP presenteert 10-puntenplan schuldhulpverlening

IMG_4996.pngzaterdag 27 maart 2021 23:05

In voorbereiding op de evaluatie van het schuldhulpverleningsbeleid is ChristenUnie-SGP Leiderdorp in gesprek gegaan met deskundigen in en om Leiderdorp. Het 10-puntenplan is het resultaat van deze gesprekken en dient als inspiratie voor het toekomstige schuldhulpverleningsbeleid. Tijdens het (digitale) Politieke Forum zijn de punten ingebracht in het debat en op donderdag 25 maart is het plan fysiek overhandigd aan de wethouder Daan Binnendijk.

Burgerraadslid Arie Janssen: ‘Schuldproblematiek is complex en daarom pleit ChristenUnie-SGP Leiderdorp voor een persoonsgerichte aanpak. Temeer, omdat laaggeletterdheid vaak een rol speelt en brieven daarom ongelezen blijven. Persoonlijk bezoek gaat daarom zeker helpen in de preventie van schulden.’

Over schulden praat je niet makkelijk en daarom zou ChristenUnie-SGP Leiderdorp graag zien dat in communicatie over schulden het taboe wordt verkleind. De Leiderdorpse fractie ziet hiervoor kansen. Zeker nu door  coronacrisis veel meer mensen te maken hebben met schulden.

Ook het voorkomen van schulden moet ChristenUnie-SGP geagendeerd worden. Arie Janssen ‘Wij willen inzetten op impulsbeheersing, bijvoorbeeld door loterijproducten achter de rolluiken met rookwaar te plaatsen’. Het gesprek hierover aangaan met lokale ondernemers ziet de ChristenUnie-SGP als een mogelijk kans voor preventie van schulden.

Het gehele 10-puntenplan is hieronder te lezen.

TitelBestandsgrootteMIME-type
10_puntenplan schuldhulpverlening ChristenUnie_SGP Leiderdorp.pdf514,9 kBapplication/pdfdownload